Delegeren.nl

Ik heb er écht geen zin in

‘Taco, wat moet ik met het gevoel,
dat ik m’n teamleden steeds weer opzadel met de vervelende klussen?’

Goeie vraag.

Mooi ook om te zien, hoe bezorgd leiders zijn over het werkgeluk van hun teamleden.

Tegelijkertijd vind ik het ook tenenkrommend irritant.

Dat dit nog steeds zo’n probleem is voor leidinggevenden.

Laten we wel wezen:

Het is blijkbaar jouw taak om leiding te geven aan je team.

En ja, er is allemaal werk wat moet gebeuren.

Een deel van dat werk vind je zelf superleuk om te doen.

En aan een deel ervan heb je een bloedhekel.

Logisch.

Maar wat doe je vervolgens?

Je gaat het leuke werk delegeren naar je teamleden.

En het werk waar je echt niet blij van wordt, dat ga je zelf doen.

Heel hartelijk.

Meedenkend.

Eervol.

En compleet absurd!

Die hele aanpak gaat er namelijk vanuit, dat jouw teamleden hetzelfde werk leuk vinden als jij.

En dat zij óók een hekel hebben aan precies diezelfde taken waar jij een broertje dood aan hebt.

Als dat klopt,

als dat inderdaad zo is,

dan lijken je teamleden gewoon te veel op jou!

Dan heb je waarschijnlijk het verkeerde team gebouwd.

De juiste mensen op de verkeerde plekken.

Dan moet je dat dus zo snel mogelijk oplossen.

Andrea bijvoorbeeld, werkt in mijn team.

Laatst vroeg ik haar:

“Wat vind jij nou het leukste om te doen?”

Weet je wat ze zei?

Ik zal het nooit vergeten.

Omdat het voor mijzelf zo ongeloofwaardig voelde.

Dit zei ze:

“Taco, ik vind het zo heerlijk,
wanneer de lijst met openstaande posten
in het factureringssysteem
precies klopt met die lijst in ons CRM.”

Waaaaaaat?

Is dat waar jij blij van wordt?

Doe normaal!

Flabbergasted.

Natuurlijk had het me niet écht hoeven verbazen.

Andrea heeft namelijk een compleet andere persoonlijkheid dan ikzelf.

Juist dáárom werkt ze voor ons.

Kijk, financiële administratie bestaat uit veel routinewerk.

Van die klussen die je elke week moet doen.

Steeds weer hetzelfde.

Secuur.

En met checklists om stapje voor stapje te volgen.

Dat is precies het werk, waar ik zelf compleet gestoord van zou worden!

Dus als er allemaal werk is wat je niet delegeert, omdat je team het óók al niet leuk vindt om te doen, dan heb je dus de verkeerde mensen in je team.

Dit is een veel betere volgorde:

  • Inventariseer éérst wat voor ‘n werk er allemaal moet gebeuren
  • Zoek daar vervolgens die mensen bij, die juist blij worden van dat soort werk
  • En nee, die lijken dus niet op jou

Dan ben je dat hele probleem kwijt.

Kun je eindelijk schaamteloos gaan delegeren.

Net als ik.

En weet je niet precies wat jouw mensen leuk werk vinden?

Vraag het ze dan.

Laat ze bijvoorbeeld een top-10/min-10 lijst maken.

Op zo’n lijst schrijven ze de 10 dingen waar ze graag méér van zouden doen.

En de 10 dingen die ze liefst zo snel mogelijk zouden schrappen.

Dit is je kans om mee te doen met m’n online training over slim en efficiënt delegeren.

Ik geef je dan 20 tips en technieken, die ik door de jaren heen heb geleerd of ontwikkeld, die delegeren veel makkelijker maken.

Ik laat je precies zien hoe je heel snel en simpel een compleet overzicht krijgt van alles wat je hebt gedelegeerd.

Ik heb een paar geweldige technieken voor je om je team professioneler en veel betrouwbaarder te maken.

Dat heeft me in m’n eigen teams al waanzinnig veel opgeleverd.

En ook leuk: ik vertel je welk excuus je kunt gebruiken om het werk wat niet bij je past niet meer zelf te doen.

En ja, misschien moet je even wat tijd vrijmaken in je agenda.

Maar als je al dit soort issues met je team voor eens en altijd oplost, en lekker weer alles kunt gaan delegeren waar jijzelf een hekel aan hebt, dan wordt je werk en je leiderschap opeens een heel stuk leuker.

En productiever!

Je kunt je hier aanmelden, die eerste 20 tips krijg je gratis van mij!

‘Dank voor de tips! Mijn aandachtspunten zijn goed duidelijk geworden.’ – Suzan

‘Hoi Taco, dank je wel voor deze training! duidelijk & enthousiast. Het voelt voor mij authentiek en dat is voor mij echt belangrijk.’ – Miranda

‘Dank je wel Taco, het gaat me zeker helpen om van een pitter naar een groter bedrijf te groeien.’ – Pieter

Meld je hier even aan, dan spreek ik je snel.

Tot dan,
Taco

P.S. Oh ja, aan het einde van die training neem ik uitgebreid de tijd om jouw persoonlijke vragen te beantwoorden. Dus dan krijg je niet alleen mijn waardevolle tips, maar denk ik ook nog praktisch en persoonlijk met je mee over jouw situatie. Daarvoor moet je wel even hier je plek reserveren.

Avatar

Taco Oosterkamp

Add comment

Gratis Checklist

Gratis checklist:
5 Strategieën voor leiders om tijd vrij te maken

tj

    Als leider heb je tijd nodig.

    Tijd om nieuwe dingen te leren en uit te proberen. Om experimentjes te doen, af en toe rustig na te denken en een beetje afstand te nemen van de dagelijkse drukte.

    Download nu mijn gloednieuwe checklist met 5 strategieën voor leiders om meer tijd vrij te maken.

    Download de checklist

Delegeren.nl